کد مطلب:330711 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:388

آداب دعا کردن


1. حضور قلب .

2. خضوع و فروتنی .

3. امیدواری .

4. شناخت خدا و اعتقاد به قدرت او و علم به نیاز.

5. امیدواری به خدا و قطع امید از دیگران .

6. پرهیز از گناه به ویژه ستم مالی و آبرویی به مردم .

7. گریستن . روایت شده است :بین بهشت و جهنم ، گردنه ای است كه كسی از آن عبور نمی كند، مگر كسانی كه از ترس خدا، خیلی گریه كرده باشند.

8. سپاس و ستایش خداوند.

9. ذكر نامهای خدا كه مناسب دعایش می باشد و نیز گفتن نعمتهای خداوند و شكر آن ، بیان گناهان و آمرزش خواستن برای آنها.

10. درنگ و عجله نكردن و اصرار و پافشاری در دعا. زیرا خداوند درخواست كننده لجوج را دوست دارد و حداقل پافشاری این است كه دعای خود را سه بار تكرار كرده و خواسته خود را سه بار بگوید.

11. پنهان دعا كردن . زیرا هم فرمان خداوند را كه می فرماید: در پنهان دعا كنید اجابت كرده و هم از آفت ریا دور می ماند. روایت شده است : دعای پنهانی ، برابر با هفتاد دعای آشكار است .

12. شریك ساختن دیگران در دعا.

13. با دیگران دعا كردن . دعا در جمع نیز باعث اجابت است . بهترین جمعیت برای دعا، چهل نفر است . چهار نفر هم می توانند هر كدام ده بار دعا كنند و اگر نتوانست در جمع دعا كند، خود نیز می تواند چهل بار دعا كند.

14. تضرع در دعا به همراه قلب خاضع و بدن متواضع و چاپلوسی . خداوند به حضرت موسی علیه السلام وحی كرد: موسی ! هنگامی كه مرا می خوانی ترسان باش ، صورت خود را خاك آلوده كن و با اعضای مهم بدنت ، برایم سجده كن ... قلبت را با ترس از من بمیران . زنده دل و كهنه لباس باش ...

15. صلوات فرستادن بر محمد صلی الله علیه و آله و آل او علیه السلام در اول و آخر دعا باعث اجابت دعا است .

16. پاكدلی و روی آوردن با تمام وجود به خداوند.

17. دعاكردن قبل از بلا.

18. شریك نمودن دیگران در دعا و قبل از خود، آنان را دعا كردن .

19. بلند كردن كف دستها هنگام دعا.

20. در دست داشتن انگشتری عقیق یا فیروزه . از امام صادق علیه السلام روایت شده : هیچ كف دستی به سوی خدای متعال بلند نشده است كه نزد او محبوبتر باشد از كفی كه انگشتر عقیق در آن است .

21. صدقه دادن قبل از گناه ، باعث اجابت دعا می گردد.

22. انتخاب اوقات مخصوصی برای دعا، مثل شب و روز جمعه ، بین ظهر و عصر روز چهارشنبه برای نفرین كردن كفار، وقت نماز عشاء، یك ششم اول از نیمه دوم شب ، آخر شب تا طلوع فجر، بین طلوعین ، سه شب قدر در ماه رمضان كه برترین آن شب بیست و سوم است ، شبهای احیاء كه عبارتند از: شب اول رجب ، نیمه شعبان ، عید فطر و قربان و روز عرفه ، فطر و قربان ، هنگام وزیدن بادها، باریدن باران ، از بین رفتن سایه ها و ریختن اولین قطره خون مقتول مؤ من ، هنگام اذان ظهر و از طلوع فجر تا طلوع خورشید، بعد از نمازهای واجب ، وتر، فجر و نماز ظهر و مغرب .

23. مكانهای خاص نیز به اجابت دعا كمك می كنند. مانند: راءس الحسین و مكانی كه زیر گنبد آن قرار دارد.

24. حالات عالی مانند رقت قلب .

25. طهارت ، نماز و روزه .(2)



2- ترجمه المراقبات ، ص 257-230.